OBS Studio pozwala na nagranie materiału audio/ wideo i jego transmisję za pośrednictwem YouTube’a lub innych platform w czasie rzeczywistym. Wykorzystywany bardzo często do tworzenia tutoriali i webinarów. Program umożliwia wzbogacenie transmisji pokazami slajdów, pojedynczymi obrazami, tekstem oraz przechwytywaniem ekranu. Rozpoczynając pracę z tym narzędziem, nie musisz posiadać żadnego specjalistycznego sprzętu. Aby stworzyć profesjonalne studio wystarczy tylko laptop z wbudowaną kamerką i mikrofonem.
1. Pobierz i zainstaluj program Open Broadcaster Software na swoim komputerze.
2. Główne okno programu OBS studio składa się z kilku części. W centrum jest ekran, na którym będziesz mógł obserwować efekty swojej pracy nad poszczególnymi scenami. W dolnej części znajdują się zakładki służące do edycji.
3. Aby dodać scenę, kliknij w + znajdujący się u dołu okna Sceny.
Następnie w polu Podaj nazwę sceny wpisz nazwę sceny i zatwierdź przyciskiem OK. Utworzona scena pojawi się w oknie Sceny (u nas to scena Prezenter).
Zwróć uwagę na pozostałe ikony znajdujące się u dołu okna Sceny:
„-” służy do usuwania zbędnych elementów,
„^” „v” pozwalają na ustalenie kolejności pokazywanych scen.
4. W oknie Sceny, oprócz tej którą stworzyłeś (w naszym przypadku Prezenter), znajduje się jeszcze jedna, automatycznie dodana przez program. Aby zmienić jej nazwę, kliknij na nią prawym przyciskiem myszy, wybierz opcję Zmień nazwę. Następnie wpisz nową nazwę i zatwierdź ją (u nas to scena Przerwa techniczna).
5. Wskaż źródło obrazu dla swojej sceny. W tym celu kliknij na nazwę swojej sceny (u nas Prezenter), a następnie u dołu okna Źródła ekranu kliknij na ikonę +.
Aby transmitować materiał wideo, wybierz z listy Urządzenie do przechwytywania wideo.
Następie podaj nazwę dla swojego źródła (u nas to Kamera) i zatwierdź przyciskiem OK.
6. Automatycznie wyświetli się okno Właściwości Twojej kamery, w którym możesz:
– wybrać Urządzenie, z którego korzystasz (domyślnie to kamerka wbudowana w laptopie, ale jeśli posiadasz kilka kamer podłączonych jednocześnie do swojego komputera w oknie Urządzenie wybierz tą, z której będziesz korzystać),
– dostosować widok z kamery do ekranu (w oknie Rozdzielczość/Tryb FPS zmień Domyślne ustawienia urządzenia na Własne, a następnie w oknie Rozdzielczość dobierz odpowiedni rozmiar dla swojego ekranu).
Po ustawieniu wszystkich parametrów kliknij OK.
7. Aby wybrać Źródło obrazu dla drugiej sceny (u nas to Przerwa techniczna), kliknij na tą scenę, a następnie u dołu okna Źródła ekranu kliknij na ikonę +. Jeśli zamiast wideo chcesz skorzystać z obrazu, z listy opcji wybierz Obraz.
Następie podaj nazwę (u nas to Przerwa) i zatwierdź przyciskiem OK.
Automatycznie otworzy się okno Właściwości. Kliknij w ikonę Przeglądaj i wybierz z zasobu komputera grafikę.
Gdy już masz odpowiedni obraz, potwierdź wybór klikając w przycisk OK. W oknie Źródła obrazu pojawi się to, które właśnie stworzyłeś (u nas Przerwa).
8. Stworzone Źródło obrazu możesz edytować, nakładając na nie dodatkowe elementy. Zobacz jak łatwo nałożyć na obraz tekst! Wystarczy, że klikniesz na swoje źródło (u nas to Przerwa), następnie na ikonę + i z listy wybierzesz opcję Tekst.
Pojawi się okno, w którym możesz wpisać dowolny tekst. Ustawić czcionkę, kolor tekstu. Pamiętaj, aby zatwierdzić zmiany przyciskiem OK.
Aby ustawić pole tekstowe w dowolnym miejscu, wystarczy je przeciągnąć.
9. Jeśli chcesz stworzyć przesuwający się pasek z tekstem, taki jak w programach informacyjnych w telewizji, dodaj nowe Źródło obrazu klikając na ikonę +. Z listy wybierz zakładkę Wycofywane, Tekst (FreeType2).
Wpisz tekst. Pamiętaj, aby oddzielić od siebie każdą informację za pomocą kilku spacji. Po wpisaniu ostatniej wiadomości także dodaj kilka spacji, aby pierwsze zdanie nie nałożyło się z ostatnim. Zmiany zatwierdź przyciskiem OK.
Aby ustawić możliwość przesuwania się paska, kliknij prawym przyciskiem myszy na zakładkę Pasek wiadomości w oknie Źródła obrazu i wybierz opcję Filtry.
W oknie Filtry, kliknij w + znajdujący się w lewym dolnym rogu tego ekranu. Z dostępnych opcji wybierz Przewijanie.
Wyświetli się okno Nazwa filtru, wpisz ją i zatwierdź przyciskiem OK. Następnie zmień suwakiem wartość Prędkości Poziomej. W ten sposób ustawisz tempo, z jakim będzie poruszać się tekst. Zatwierdź zmianę ustawień, klikając Zamknij i sprawdź jak działa Twój pasek.
10. Podczas webinariów przydatne jest przechwytywanie obrazu. OBS Studio również daje taką możliwość. W tym celu stwórz nową scenę (u nas scena Redaktor). Następnie dodaj dla niej Źródło obrazu w postaci opcji Przechwytywanie ekranu.
Możesz dodać do sceny z przechwytywaniem ekranu, obraz z kamerki Twojego laptopa lub innej, którą masz podłączoną do komputera. W ten sposób będziesz mógł bezpośrednio analizować i komentować, to co dzieje się na ekranie Twojego komputera. Podobnie sytuacja wygląda w telewizji, kiedy redaktor komentuje np. materiał widoczny z tyłu ekranu.
11. Co z dźwiękiem? Jeśli chcesz zadbać o jakość swojego nagrania, podłącz zewnętrzny mikrofon do swojego komputera. Może to być mikrofon pojemnościowy lub tzw. krawatówki stosowane w telewizji. Oczywiście, jeśli nie posiadasz takiego rodzaju sprzętu, skorzystaj z mikrofonu wbudowanego w Twoim laptopie. W oknie Mikser widoczne są wszystkie urządzenia, których używasz do nagrywania dźwięku. Dla każdego z nich możesz ustawić głośność dźwięku za pomocą niebieskiego suwaka.
Jak dodać urządzenie do nagrywania dźwięku do sceny? Zaznacz właściwą scenę, następnie kliknij w ikonę + w oknie Źródło obrazu i wybierz Przechwytywanie wejścia dźwięku.
W oknie Właściwości dla mikrofon, wybierz z zakładki Urządzenie nazwę tego, z którego będziesz korzystać. Zatwierdź klikając OK i gotowe.
12. Aby rozpocząć transmisję na YouTube, otwórz Ustawienia, Stream. W zakładce Serwis, wybierz YouTube.
Pamiętaj, że transmisja jest możliwa tylko wtedy, gdy posiadasz konto w serwisie. Jak założyć konto w serwisie YouTube? Wejdź na YouTube, utwórz konto (jeśli korzystasz z poczty @gmail.com, to Twoje konto już istnieje, wystarczy, że zalogujesz się jak na mail), zaloguj się.
W prawym górnym rogu ekranu zauważysz kolorową ikonę, będącą przejściem do Twojego profilu, kliknij na nią. Z listy wybierz YouTube Studio (w wersji beta).
Z poziomu zakładek, kliknij w ikonę z kamerą. Po rozwinięciu listy wybierz Rozpocznij transmisję na żywo.
Rozpoczęcie transmisji wymaga aktywowania konta. Aby zweryfikować konto wybierz sposób przesłania kodu weryfikacyjnego np. SMSem. Wprowadź kod weryfikacyjny i prześlij go. Na ekranie pojawi się komunikat o poprawnej weryfikacji. Niestety pierwszą transmisję możesz uruchomić dopiero po 24 h od weryfikacji.
Po 24 h kliknij jeszcze raz w ikonę kamery. Przeniesiesz się do okna edycji. Wybierz zakładkę Transmisja znajdującą się na górze strony.
Wpisz tytuł swojej transmisji (u nas Webinar).
Najważniejsze jest ustalenie, kto będzie mógł zobaczyć Twoją transmisję. Wybierz jedną z trzech opcji: Publiczny, Niepubliczny, Prywatny.
Wskaż również, kto będzie odbiorcą Twojego nagrania (dorośli czy dzieci).
Po wypełnieniu wszystkich potrzebnych danych, kliknij przycisk Utwórz transmisję.
Pojawi się okno, w którym po lewej stronie znajduje się ekran, na którym będzie widoczny transmitowany przez Ciebie film. Aby uzyskać link do transmisji, kliknij na ikonę strzałki w prawym górnym rogu.
Tutaj znajduje się adres transmisji, który podajesz użytkownikom mającym brać udział w audycji na żywo. Kliknij przycisk Kopiuj.
Skopiuj klucz strumienia.
Aby rozpocząć transmisję wróć do OBS Studio i w pole Klucz strumienia wklej skopiowany klucz. Zatwierdź zmiany przyciskiem OK.
Zacznij transmisję, klikając Rozpocznij stream.
Pamiętaj, aby przed transmisją przekazać odbiorcom link do niej. Link znajdziesz w zakładce Udostępnij.
Pamiętaj, że każde nagranie, które stworzysz zapisuje się na Twoim koncie na YouTubie. Każda transmisja ma inny adres, pod którym będzie można ją znaleźć, natomiast kod strumienia jest niezmienny.