PCSS jest członkiem konsorcjum „PIONIER Polski Internet Optyczny – Konsorcjum Akademickich Sieci Komputerowych i Centrów Komputerów Dużej Mocy” oraz operatorem ogólnopolskiej, akademickiej sieci optycznej „PIONIER Polski Internet Optyczny”,
Konsorcjum „PIONIER Polski Internet Optyczny”, a w szczególności PCSS posiada szerokie kompetencje i doświadczenie w zakresie rozwoju technologii informacyjno-komunikacyjnych i ich zastosowań w obszarach związanych z edukacją , do których należą m.in.:
- Bezpieczne usługi sieciowe nowej generacji dostępne w sieciach szerokopasmowych,
- Systemy wytwarzania i udostępniania multimedialnych i interaktywnych e-materiałów dla nauczycieli i uczniów,
- Aplikacje wirtualnej rzeczywistość i rozszerzonej rzeczywistości dla edukacji,
- Usługi rozproszonego przetwarzania i wirtualne laboratoria,
- Usługi zdalnego dostępu do zasobów komputerowych,
- Robotyka,
- Elementy uczenia maszynowego i sztucznej inteligencji,
- Usługi cyberbezpieczeństwa w tym usługi filtrowania treści i bezpiecznego dostępu do sieci Internet.
Dostrzegamy, że:
a) Dynamiczny rozwój nowych technologii w tym mediów cyfrowych zmienił współczesny świat i gospodarkę. Wpływa także na proces kształcenia.
b) Edukacja cyfrowa zwiększa efektywność procesów edukacyjnych, pozwala rozwinąć kluczowe umiejętności w tym społeczne, pozwala rozwinąć kreatywność dzieci i młodzieży, nauczyć je współpracy w grupie, odpowiedzialności, planowania i twórczego podejścia do własnego rozwoju.
c) Tradycyjne, podające metody nauczania są wypierane przez metody aktywizujące wspierane potencjałem nowych mediów i technologii adaptowanych do konkretnych potrzeb uczniów i nauczycieli w celu realizacji skutecznego procesu dydaktycznego.
d) Prawdziwa zmiana jakości kształcenia na miarę XXI wieku jest możliwa dzięki zapewnieniu szkołom dostępu do odpowiednich, wyselekcjonowanych usług edukacyjnych dostarczanych za pomocą Internetu w chmurze w tym w formule SaaS (software as a service) opartej na istniejącej infrastrukturze naukowej.
e) Rozwój kompetencji cyfrowych nauczyciela jest warunkiem koniecznym powodzenia oddolnej rewolucji edukacyjnej. W szczególności w zakresie znajomości możliwości usług edukacyjnych, ograniczeń́ nowych mediów cyfrowych jak również bezpiecznego z nich korzystania.
f) Uczeń powinien kończyć edukację podstawową z rozwiniętymi kompetencjami cyfrowymi w szczególności z obszaru korzystania z e-materiałów – w tym e‑podręczników, wideokonferencji, wirtualnych laboratoriów, symulatorów, bibliotek cyfrowych i archiwów i bibliotek cyfrowych, repozytoriów dokumentów, rozwiązań́ Internetu rzeczy, usług społecznościowych jak również tworzenia treści cyfrowych w tym gier, prezentacji, wideo, muzyki, pomocy naukowych itp.
- Partner zobowiązuje się do udziału w pilotażowym udostępnieniu w celach edukacyjnych wybranych usług w ramach Krajowej Sieci Naukowej Pionier w okresie 2 września 2019r. do 18 czerwca 2020r.
- PCSS zapewni w ramach pilotażu wybrane usługi sieciowe pozwalające na zrealizowanie wybranych scenariuszy w ramach obszarów “Twórz – działaj”, “Współpracuj – komunikuj się”, “Udostępnij i współdziel”, “Poznawaj i szukaj”.
- Partner zobowiązuje się do przeprowadzenia w ramach pilotażu jednej lekcji w miesiącu w czasie trwania pilotażu z wykorzystaniem potencjału dostarczonych usług.
- Partner zobowiązuje się do przygotowania raportu podsumowującego lekcje. Raport będzie sporządzony poprzez wypełnienie ankiety ewaluacyjnej przez szkołę, w której odbyła się lekcja według wzoru dostarczonego przez PCSS.
- Obie strony będą aktywnie współpracować przy realizacji pilotażu, kierując się celem jakim jest przetestowanie usług dostępnych w sieci Pionier w warunkach rzeczywistych i określenie koniecznych kierunków ich dalszego rozwijania na potrzeby edukacji.
- W ramach pilotażu powołuje się zespół roboczy: Sieć edukatorów Pionier. Zadaniem zespołu będzie wypracowywanie zaleceń i wytycznych dotyczących rozwoju istniejących i stworzenia nowych rozwiązań umożliwiających coraz szersze wykorzystanie usług sieci Pionier do podnoszenia kompetencji cyfrowych uczniów i nauczycieli oraz zdefiniowanie nowych obszarów do rozwoju dla ww. usług.